
 
 

 

 

Dealing in Doubt: 
The Climate Denial Industry and Climate Science 
A Brief History of Attacks on Climate Science,  
Climate Scientists and the IPCC 

____________________________________________________
 

 
‘Doubt is our product, since it is the best means of competing with the 'body of fact' [linking 
smoking with disease] that exists in the mind of the general public. It is also the means of 

establishing a controversy...’ 
 

Tobacco company Brown and Williamson internal document, 19691 
 
 
 

‘Scepticism is not believing what someone tells you, investigating all the information before 
coming to a conclusion. Scepticism is a good thing. Global warming scepticism is not that. 

It’s the complete opposite of that. It’s coming to a preconceived conclusion and cherry-
picking the information that backs up your opinion. Global warming scepticism isn’t 

scepticism at all.’ 
 

- John Cook of Skepticalscience.com2 
 
 

Introduction  
 
This report describes 20 years of organised attacks on climate science, scientists and the 
IPCC. It sets out some of the key moments in this campaign of denial started by the fossil 
fuel industry, and traces them to their sources.  
 
The tobacco industry’s misinformation and PR campaign against regulation reached a  
peak just as laws controlling it were about to be introduced. Similarly, the campaign against 
climate science has intensified as global action on climate change has become more likely. 
This time, though, there is a difference. In recent years the corporate PR campaign has gone 
viral, spawning a denial movement that is distributed, decentralised and largely immune to 
reasoned response. 
 
For example, prominent UK sceptic Lord Christopher Monckton3 is not known to be funded 
by big business. He is not a scientist, yet, as a key denier, his challenges to climate science 
have made him the darling of the industry-funded, US based conservative think tanks such 
as the Heartland Institute. He has challenged Al Gore to debates, turned up at climate 
negotiations in Bali, Poznan and Copenhagen, and more recently, conducted a paid 
speaking tour of Australia. There are many more like him who repeat the denier message  
for no other reason than because they believe it. 
 
The hysteria that greeted the release of the hacked emails from the University of East Anglia 
on the eve of the Copenhagen Climate Summit showed the depth of this movement and the 
willingness of the media to facilitate it, despite its lack of evidence or scientific support.  
The last peak in the climate denial campaign was in 1997 following the IPCC’s Second 
Assessment Report (SAR). At the time it was accompanied by none of the populist venom 
that emerged in late 2009, perhaps because the internet was still in its infancy. 
 

                                                 
1  http://tobaccodocuments.org/landman/332506.html 
2  http://news.discovery.com/earth/a-conversation-with-a-genuine-skeptic.html  
3  http://www.globalwarmingheartland.com/expert.cfm?expertId=349  



 

 

 
2 

Still, the majority of the conservative front groups or conservative think tanks running campaigns against  
climate science continue to receive funding from big oil and energy interests – not just ExxonMobil, but a raft  
of other companies and foundations whose profits are driven by the products that cause global warming. 
 

‘The side that has been issuing these attacks are extremely well-funded, well-organised.  They have had  
an attack infrastructure of this sort for decades, developed it during the tobacco wars, they honed it further  

… in further efforts to attack science that industry or other sceptical interests find inconvenient.  
So they have a very well honed, well-funded organised machine that they are bringing to bear  

in their attack now against climate science. 
 

It’s literally like a marine in battle against a cub scout when it comes to the scientists defending themselves…  
We’re not PR experts like they are, we’re not lawyers and lobbyists like they are.   

We’re scientists, trained to do science.’ 
 

- Climate scientist Michael Mann: February 20104  
 
Meanwhile the world keeps on warming 
But none of the climate denial has changed the harsh reality that climate change is happening and it is caused 
by humans. As US scientists put it in an open letter on March 10:   
 
‘It is essential to emphasise that none of these [climategate] interventions alter the key finding from the AR4 that 

human beings are very likely changing the climate, with far-reaching impacts in the long run.’ 5 
 
The IPCC scientific assessment is a rigorous and robust process, probably the biggest ever organised scientific 
endeavour, with thousands of scientists in many different research institutes around the world, backed up with 
masses of data. It is also a human endeavour and therefore not perfect. 
 
Greenpeace has, and continues to have, confidence in the IPCC. There is no more reliable guide to the world’s 
climate science than the IPCC reports. 
 
 
 Glossary/definition of terms  
 
 apologist: one who speaks or writes in defence of someone or something 
 http://www.merriam-webster.com/dictionary/apologist 
 
 deny (ver): refuse to admit the truth or existence of. In this context a denier is a person that refuses to  
 accept the overwhelming scientific basis of climate change. http://www.askoxford.com/concise_oed/deny?view=uk 
 
 free market (noun): an economic system in which prices are determined by unrestricted competition between privately-
 owned businesses. http://www.askoxford.com/concise_oed/freemarket?view=uk  
 
 front group http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Front_groups is an organisation that purports to represent one 
 agenda while in reality it serves some other party or interest whose sponsorship is hidden or rarely mentioned.  
 According to Sourcewatch: ‘The front group is perhaps the most easily recognised use of the third party technique… 
 The Global Climate Coalition didn't hide the fact that its funding came from oil and coal companies, but nevertheless its 
 name alone is sufficiently misleading that it can reasonably be considered a front group.’ 
 
 sceptic (noun): a person inclined to question or doubt accepted opinions 
 http://www.askoxford.com/concise_oed/sceptic?view=uk 
 
 right wing (noun): the conservative or reactionary section of a political party or system 
 http://www.askoxford.com/concise_oed/rightwing?view=uk 
 
 think tank (noun): a body of experts providing advice and ideas on specific political or economic problems.  
 http://www.askoxford.com/concise_oed/thinktank?view=uk  
 
 
 
 
 

                                                 
4  http://www.pointofinquiry.org/michael_mann_unprecedented_attacks_on_climate_research/  interview with Chris Mooney, 26 February 

2010 
5  http://www.openletterfromscientists.com/ (dated 10 March 2010). 



 

 

 
3 

 
 Dealing in Doubt: The Climate Denial Industry and Climate Science  
 A Brief History of Attacks on Climate Science, Climate Scientists and the IPCC 
 
 Part 1: A brief history of denial  4  
 Despite ever stronger evidence of climate change and the threat it poses, the IPCC has been  
 attacked at every turn. 
 
 The early 1990s – the network of denial is created 4 
 As the climate crisis becomes a policy issue, spokespeople are recruited to attack the science. 
 
 1990 – the IPCC’s First Assessment Report 6 
 The IPCC is certain that GHG emissions will lead to warming; the fossil fuel industry starts selling doubt. 
 
 1995 – the Second Assessment Report (SAR) 7 
 The release of this report sees the beginning of attacks on IPCC processes and individual climate scientists. 
 
 The mid 90s – a new front ‘down under’ 8 
 From 1997 onwards a concerted effort is made to create a climate denial movement in Australia 
 
 1998 – the American Petroleum Institute’s Communications Plan 9 
 A leaked memo spells out the objectives and tactics of the denial campaign. 
 
 2001 – the Third Assessment Report (TAR) 9 
 The third assessment draws more attacks, with tacit backing from the new Bush White House 
 
 2007 – the Fourth Assessment Report (AR4) 11 
 Sceptics offer $10,000 for scientists who would be willing to criticise the IPCC. 
 
 2009-10 – no scandal behind these gates 13 
 Hysteria takes hold in parts of the media, and climate denial goes viral. 
 
 20 years on – the global denial industry 15 
 Today climate denial has taken deep root in a number of English speaking countries. 
 
 Part 2 : How the campaign of doubt operates 16 
 A detailed look at the tactics of the climate denial movement 
 
 Bad science and hockey sticks 16 
 Attempts to attack climate science using poor science 
 
 Fake science and polar bears 17 
 How one journal found itself misrepresenting  
 
 Fake scientific conferences 18 
 The denial campaign provides its spokespeople with manufactured conferences. 
 
 Fake scientific support 19 
 Several petitions purporting to support the denier campaign turned out to have problems.  
 
 Personal attacks 19 
 Ben Santer was the first IPCC scientist to face a sustained campaign to destroy his credibility. 
 
 Political influence and the Bush White House 22 
 Following the election of George W Bush the denial campaign had an ally in the White House. 
 
 Political influence and the Republican Party 24 
 The Republican Party have become, and remain, willing advocates for the denier campaign. 
 
 Conclusion 24 
 
 Resources 25 
 

 
 



 

 

 
4 

Part 1:  A brief history of denial 
 

The early 1990s: the network of denial is created 
 
In the early 1990s a number of lobby groups were set up to stave off the prospect of political action to prevent 
climate change. These included the Global Climate Coalition (GCC), the Climate Council and the Information 
Council on the Environment (ICE).  
 
The GCC called itself an ‘organisation of business trade associations and private companies established in 
1989 to coordinate business participation in the scientific and policy debate on global climate change’6.  
Its membership was a list of the largest coal, oil and car companies in the US.  
 
The Climate Council worked with lobbyist heavyweight Don Pearlman, who became the right hand man of the 
Saudi, Kuwait and Russian governments7.  
 
ICE was formed by a group of utility and coal companies: the National Coal Association, Western Fuels and  
the Edison Electric Institute8. In 1991, according to journalist Ross Gelbspan, ICE ‘launched a blatantly 
misleading campaign on climate change that had been designed by a public relations firm…[that] clearly stated 
that the aim of the campaign was to ‘reposition global warming as theory rather than fact’. Its plan specified that 
three of the so-called greenhouse sceptics – Robert Balling, Pat Michaels and S Fred Singer – should be placed 
in broadcast appearances, op-ed pages and newspaper interviews.’ 9 
 
One of their arguments may ring a bell today: a newspaper advertisement prepared by the ICE was headlined  
‘If the Earth is getting warmer, why is Minneapolis getting colder?’ Fox News anchors all suggested that the 
massive snowstorms on the East Coast of the US in early 2010 called into question the scientific consensus on 
global warming, comments that climate scientists rejected.10 It would later turn out that, globally January 2010 
was among the hottest on record.11 
 
These groups supported a central team of spokespeople who set out to misinform the world. Their names 
frequently appear in the media challenging the science of global warming: Fred Singer12, Sallie Baliunas13,  
Willie Soon14, Richard Lindzen15, Patrick Michaels16 and many others. 
 
This network was constructed using money provided by fossil fuel companies, most notably Exxon who have 
spent $23 million US dollars supporting the climate denial movement since 1998. In 2008, after years of adverse 
publicity about its funding policies, ExxonMobil dropped its funding of nine groups, claiming that their ‘position 
on climate change diverted attention from the important discussion on how the world will secure the energy 
required for economic growth in an environmentally responsible manner.’17 However, ExxonMobil continues to 
fund 28 groups campaigning against climate science. 
 
This map at ExxonSecrets sets it out clearly - more information on each of the front groups or conservative think 
tanks is listed here, including details of funding from ExxonMobil 
http://www.exxonsecrets.org/index.php?mapid=1530   
 

                                                 
6  http://www.epa.gov/earlink1/earthlink/97novdec.htm  
7  http://www.medialens.org/articles/book_reviews/dc_carbon_war.html  
8  ‘Climate Cover Up’, James Hoggan, Greystone books, 2009, page 32 
9   ‘The Heat is On’, Ross Gelbspan, Addison-Wesley Publishing Co. Inc, 1997, page 34 
10  http://mediamatters.org/research/200903030006  
11  For an overview of January temperature reports see http://www.bbc.co.uk/blogs/paulhudson/2010/02/january-2010-warmest-on-

record.shtml  
12  http://www.desmogblog.com/s-fred-singer and http://sourcewatch.org/index.php?title=S._Fred_Singer  
13  http://www.desmogblog.com/sallie-baliunas 
14  http://www.desmogblog.com/willie-soon  
15  http://www.desmogblog.com/richard-lindzen  and http://sourcewatch.org/index.php?title=Richard_Lindzen  
16  http://sourcewatch.org/index.php?title=Patrick_Michaels and http://www.desmogblog.com/patrick-michaels and Exxonsecrets map 

http://www.exxonsecrets.org/index.php?mapid=1527  
17  http://www.exxonmobil.com/Corporate/energy_climate_views.aspx, page 41 under the heading ‘public policy research contributions’. 



 

 

 
5 

 
 
View online at http://www.exxonsecrets.org/index.php?mapid=1539 
 



 

 

 
6 

1990 – the IPCC’s First Assessment Report 
  
During the final drafting of the IPCC’s First Scientific Assessment Report in 1990, Brian Flannery, Exxon’s  
Chief Scientific Advisor and climate lobbyist, took issue with the recommendation for 60% to 80% cuts in CO2 
emissions, in light of what he suggested were ‘uncertainties’ about the behaviour of carbon in the climate 
system.18 (In keeping with UN rules, the IPCC grants industry association members like ExxonMobil ‘observer 
status’ at its meetings, along with NGOs). 
 
Although the consensus of opinion remained against him, Flannery continued to demand that the IPCC report’s 
Executive Summary stated that the range of model results were ‘quite scientifically uncertain’19.  He was 
unsuccessful: the summary concluded that greenhouse gas emissions at present rates would certainly lead  
to warming20.   
 
This statement made the IPCC report a direct threat to business-as-usual in the fossil fuel sector. Having failed 
to derail the IPCC from within, industry set out to discredit it. The attack focused on the IPCC’s statement that  
it was ‘certain’. 
 
In February 1992, at a press conference in New York during the negotiations that led to the UN Framework 
Convention on Climate Change (UNFCCC), the GCC used Fred Singer to attack the IPCC science, issuing  
a briefing entitled ‘Stabilising carbon dioxide emissions would have little environmental benefit’,21 in which it 
cited denier Professor Richard Lindzen of the Massachusetts Institute of Technology 
 
Singer is a serial denier and has published little, if any, peer-reviewed climate science in the last 20 years.22   
He has spoken out as a scientific expert on subjects including smoking, ozone depletion, nuclear energy  
and toxic waste.23    
 
Throughout 1992 the GCC used well-known climate deniers like Patrick Michaels, Robert Balling24 and  
Fred Singer (all of whom have been partly funded by either Exxon or other energy companies at one time  
or another) as ’experts’ at press conferences in its attempts to undermine the credibility of accepted climate 
science and the findings of the IPCC.25 
 
The same year, Exxon’s Flannery was quoted by the World Coal Institute in a briefing for climate negotiators: 
‘…because model-based projections are controversial, uncertain, and without confirmation, scientists are 
divided in their opinion about the likelihood and consequences of climate change.’26  
 
In 1994, the GCC continued the attack on the IPCC when it hired a public relations firm to take climate sceptic 
Dr. Sallie Baliunas27 on a media tour.28 
 
Baliunas is an expert in astrophysics, not climate. She built her denial career downplaying the significance  
of the destruction of the ozone layer, publishing a report entitled ‘The Ozone Crisis’ in 1994 for the George C 
Marshall Institute29. Baliunas was, at the time, the chair of the Marshall Institute's Science Advisory Board and 
pro-tobacco campaigner, now deceased Fred Seitz30 chaired the Marshall Institute Board.  
 
Through the George C.Marshall Institute, Baliunas has published several reports that attempt to show that 
human activities such as the burning of fossil fuels play no role in global warming, that science does not support 
the prospect of dangerous climate change31, and that scientific findings do not support federal regulation of 
emissions.32  

                                                 
18  Jeremy Leggett, The Carbon War: Global Warming and the End of the Oil Era (Routledge879, 2000), 2-3. 
19  Jeremy Leggett, The Carbon War: Global Warming and the End of the Oil Era (Routledge879, 2000), page 3. 
20  http://www.viswiki.com/en/IPCC_First_Assessment_Report  
21  Jeremy Leggett, ‘A Catalogue of Carbon Club Manipulation, Distortion, Sabotage or Lying at the Climate Negotiations’, available at 

http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2006/apr/25/exxonmobilslonglivedemulatio  
22   http://research.greenpeaceusa.org/?a=view&d=3164  
23   http://research.greenpeaceusa.org/?a=view&d=3971  
24   http://www.desmogblog.com/more-bumpf-on-balling and http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Robert_C._Balling  
25   See e.g. GCC press release: ‘World’s Energy Policy Should Not be Based on Feelings’, 27 February 1992. Held on file by Greenpeace 

US Research Unit.  
26  ‘Ecoal’, World Coal Institute briefing no. 7, INC 5, New York, April 1992. 
27 http://www.desmogblog.com/sallie-baliunas  ExxonSecrets map of her affiliations: http://www.exxonsecrets.org/index.php?mapid=1526  
28  Ties that Blind, Ozone Action, March 1996. (on file with Greenpeace US Research Unit)  
29   The Ozone Crisis - http://www.atmos.washington.edu/~davidc/ATMS211/articles_optional/Baliunas94_ozone.pdf 
30   http://tobaccodocuments.org/pm/2023266534.html  
31   ‘Are Human Activities Causing Global Warming?’ Published by George C. Marshall Institute, 1996; and ‘Human Activity is Not the 

Cause of Global Warming,’ Press Release from the Marshall Institute, 10 April 1996. 
32   Sallie Baliunas, ‘Ozone and Global Warming: Are the Problems Real?’ George C. Marshall Institute, December 1994. 



 

 

 
7 

 
She also worked for the Greening Earth Society, a front group for the Western Fuels Association (the coal 
industry) that promoted the idea that the increased CO2 released by the burning of fossil fuels is greening the 
earth (leading to more plant growth)33. 
 
By the mid-90s the GCC started to draw heavy criticism, and leading members began distancing themselves 
from it. Instead companies like Exxon and Mobil turned to front groups and conservative think tanks who could 
continue the campaign on their behalf.   
 
They were already funding The Advancement of Sound Science Coalition (TASSC), set up by the tobacco 
industry in 1993 to ‘promote sound science’34.   
 
Other groups in the core list of Exxon’s funding included the American Enterprise Institute, the Competitive 
Enterprise Institute, the Heartland Institute, Frontiers of Freedom and the Hoover Institute. By 1998 when Exxon 
and Mobil merged, they were funding 21 different organisations that challenged climate science. In total, over 
the years since then, ExxonMobil has funded a total of 70 groups running the campaign35.  
 
 
1995 - the Second Assessment Report (SAR)  
 
When the IPCC released its Second Assessment Report (SAR) in 1995, it met a similarly aggressive response. 
Among the key findings of the IPCC was the acknowledgement of a ‘discernable’ human impact on climate  
and a prediction that sea levels could rise 15 to 95cm by 2100, in line with temperature increases ranging from 
1°C to 3.5°C (1.8°F to 6.5°F)36. 
 
The SAR’s Summary for Policymakers contained the conclusion that, ‘The balance of evidence suggests a 
discernible human influence on global climate.’ That one sentence set the sceptics on fire. One called it the 
‘most disturbing corruption of the peer-review process in 60 years’.37 
 
Charles DiBona, president of the American Petroleum Institute, called the report ‘inflammatory’ 38, while oil-
producing countries such as Kuwait and Saudi Arabia tried to delay the report’s release because of this  
‘strong language’, and argued against the use of the words ‘appreciable’, ‘notable’, ‘measurable’ and 
‘detectable’ in place of ‘discernable’.39 
 
However the attacks weren’t restricted to the science or the report. This time the scientists were fair game.  
The GCC co-ordinated vicious personal attacks on Dr Ben Santer, one of the key authors of the report.  
The aim was to discredit the process by which the IPCC worked. This and other personal attacks are detailed  
in Part Two of this report.  
 
Fred Singer meanwhile used the 1997 climate negotiations to launch an attack on the chair of the IPCC,  
Bert Bolin. Following a debate at the talks, Singer fabricated quotes from Bolin, attempting to suggest that he 
had changed his mind about climate change, saying ‘Bolin remained adamant that there has been some human 
influence on climate, but conceded that ‘man-made increases in temperature are so small as to be barely 
detectable’.’ 40 
 
Bolin, the chair of both the World Meteorological Organisation and the IPCC for nine years, was forced to 
release a press statement rejecting the allegations as ‘inaccurate and misleading’. He said ‘Regarding Singer's 
self-congratulatory statement that the ‘discussion appeared to go decidedly against Dr. Bolin's IPCC position,’  
I had rather the impression that Dr. Singer’s views did not convince those present.. 41I find it most annoying that 
the account of the meeting in Stockholm has been presented in such a biased manner.’42 

                                                 
33   Sallie Baliunas, ‘Ozone and Global Warming: Are the Problems Real?’ George C. Marshall Institute,  December 1994; and Greening 

Earth Society 
34  ‘Climate Cover Up’, James Hoggan, Greystone Books 2009, page 34  
35  http://research.greenpeaceusa.org/?a=view&d=4677  
36  IPCC Summary for Policy Makers, Second Assessment Report http://www1.ipcc.ch/pdf/climate-changes-1995/spm-science-of-climate-

changes.pdf  
37  Fred Pearce, ‘Climate change special: State of denial’. New Scientist, 4 November 2006. 

http://environment.newscientist.com/article/dn10445  
38  ‘Petroleum Group Disputes that Burning Fossil Fuels Warms Planet’, Thomson Energy Report, 18 March 1996. 
39   ibid 
40  SEPP press release 23 June 1997 http://www.sepp.org/Archive/Publications/pressrel/jun23.html  
41  IPCC press release, Geneva, 26 June 1997, Climate Change: IPCC Chair Denies Attack on VP Gore, Environmentalists – available at 

http://www.heatisonline.org/contentserver/objecthandlers/index.cfm?id=3641&method=full  
42  Ibid. 



 

 

 
8 

 
 
The mid 90s – a new front ‘down under’ 
 
With a massive coal and mining industry backing him, Australian Prime Minister John Howard’s government 
was the perfect breeding ground for climate denial. This was recognised by the Competitive Enterprise Institute 
(CEI) in 1996, which began strategising to develop the Australian arm of their campaign.  
 
In November 1996 a strategy meeting was held at the CEI in Washington that would begin to cement the  
cross-pollination of people and ideas between Australia and the US43. 
 
At the meeting, RJ Smith from the CEI argued that it was clear that ‘Australia if possible would be a key player 
in this’, so the CEI decided to hold a conference44. 
 
The CEI45 is a Libertarian anti-regulation ‘free market’ think tank based in the USA. For many years it has 
attacked global warming science and received more than $2 million US dollars in funding from Exxon since 
1998. The CEI coordinates the ‘Cooler Heads Coalition’ and the website http://www.globalwarming.org.  
It is perhaps best known for its bizarre ‘CO2 is life’ advertisements46 in 2006. Shortly after these ran ExxonMobil 
dropped its funding, under pressure from, among others, the UK Royal Society47.   
 
Interviewed by Bob Burton in 1997 Smith said ‘Early last winter, right after Tim Wirth of the US State 
Department announced they were going to call for mandatory controls in Kyoto, we said what do we do?  
How do we stop this?’48   
 
The CEI’s RJ Smith met Ray Evans of Australia’s Western Mining Corporation (WMC), and the two began 
planning.  
 
They held a conference in Washington 1997, and several key deniers were in attendance, along with the 
Australians. According to PR Watch it ‘offered blanket dismissals of the scientific evidence for climate change 
and predicted staggering economic costs for any policies aimed at restricting emissions’49. Australian Embassy 
Chief of Mission Paul O’Sullivan, gave the address.  
 
In August 1997, the CEI and the Frontiers of Freedom front group sponsored another conference, this time in 
Canberra, Australia, along with the Australian and New Zealand Chambers of Commerce and the WMC.  
Ray Evans and WMC’s Managing Director Hugh Morgan played a significant role at the conference, and 
attendees included the Australian Deputy Prime Minister Tim Fischer and Environment Minister Robert Hill. 
Fisher claimed that tough emission reduction targets could put 90,000 jobs at risk in Australia and cost more 
than $150 million50. 
 
Speakers included American climate sceptic Patrick Michaels, climate sceptic politicians, Rep. John Dingell51, 
Senator Chuck Hagel and Richard Lawson (President and Chief Executive Officer of the US National Mining 
Association and present at the earlier CEI meeting). 
 
According to RJ Smith from the CEI, the purpose of the Canberra conference was to ‘try and buck [Prime 
Minister John Howard] up a little more and let him know that there is support of the American people’ for his 
government's obstructionist stance52. 
 
Later that year, an Australian at the CEI, Hugh Morley, noted on the CEI’s website that ‘If Australia sticks to its 
gun [sic], there might not be a Kyoto treaty after all’53. 
 

                                                 
43  B. Burton (1997) ‘WMC’s Campaign to Scuttle Binding Targets’, Mining Monitor, Vol.2(4), December 1997, p1 
44  B. Burton (1997) ‘WMC’s Campaign to Scuttle Binding Targets’, Mining Monitor, Vol.2(4), December 1997, p1 
45  http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php 
46  http://cei.org/pages/co2.cfm  
47 http://royalsociety.org/Report_WF.aspx?pageid=8256&terms=ExxonMobil and 

http://www.guardian.co.uk/environment/2006/sep/20/oilandpetrol.business  
48  B. Burton (1997) ‘WMC’s Campaign to Scuttle Binding Targets’, Mining Monitor, Vol.2(4), December 1997, p1; 

http://www.cei.org/gencon/005,01305.cfm; http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q4/warming.html  
49  http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q4/warming.html  
50  http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q4/warming.html  
51  http://www.opensecrets.org/politicians/industries.php?cycle=Career&cid=N00001783&type=I Dingell’s top industry contributor is the 

electricity industry 
52  B. Burton (1997) ‘WMC’s Campaign to Scuttle Binding Targets’, Mining Monitor, Vol.2(4), December 1997, p1 and  

http://www.prwatch.org/prwissues/1997Q4/warming.html   
53  http://cei.org/gencon/005,01305.cfm  



 

 

 
9 

The Australian denial movement, funded by the WMC and other big business groups, and led by the Institute of 
Public Affairs, has had a relationship with the US climate sceptics ever since. Meanwhile, Australia has adopted 
a weak climate policy, only signing the Kyoto treaty after the Howard administration lost power in 2008.   
 
 
1998 - the American Petroleum Institute’s Communications Plan  
 
In early 1998, a small group sat down together at the American Petroleum Institute54 in the US to draw up a 
communications plan to challenge climate science.  The group included representatives from Exxon, Chevron, 
the Southern Company (a large US coal company), the American Petroleum Institute and people from a number 
of the front groups and conservative think tanks that are still campaigning against climate science today, 
including the George C Marshall Institute, Frontiers of Freedom, the Advancement of Sound Science Coalition 
and the Committee for a Constructive Tomorrow. All have received long-term funding from ExxonMobil and 
other big industries55.  
 
The plan they drew up56, leaked to Greenpeace, proposed: 
 
‘…a national media relations programme to inform the media about uncertainties in climate science; to generate 
national, regional and local media on the scientific uncertainties and thereby educate and inform the public, 
stimulating them to raise questions with policymakers.’ 
 
The plan would roll out up to and beyond the UNFCCC meeting (COP4) later that year in Buenos Aires.  
The plan’s milestones were:  
 
‘Victory will be achieved when  
 Average citizens understand (recognise) uncertainties in climate science; recognition of uncertainties 

becomes part of the ‘conventional wisdom’ 
 Media ‘understands’ (recognises) uncertainties in climate science 
 Those promoting the Kyoto treaty on the basis of extant science appear to be out of touch with reality.’ 57 
 
Part of the strategy was to co-ordinate ‘a complete scientific critique of the IPCC research and its conclusions’ 
and to enable decision makers to raise ‘such serious questions about the Kyoto treaty’s scientific underpinnings 
that American policy makers not only will refuse to endorse it, they will seek to prevent progress towards 
implementation at the Buenos Aires meeting in November, or through other way’.58 
 
This would be achieved by recruiting and training five ‘independent’ scientists – ‘new faces… without a long 
history of visibility in the climate debate’ to participate in media outreach. The API aimed to ‘maximise the 
impact of scientific views consistent with ours, with Congress, the media and other key audiences’ and admitted 
shamelessly that it would target teachers and students, in order to ‘begin to erect a barrier against further efforts 
to impose Kyoto-like measures in the future.’ 59 
 
 
2001 – the Third Assessment Report (TAR) 
 
In its Third Assessment Report released in 2001, the IPCC reported the consensus view on climate change, 
including these key findings:  
 
‘Globally, it is very likely that the 1990s was the warmest decade and 1998 the warmest year in the instrumental 
record, (1861-2000)60’ and ‘[M]ost of the observed warming over the last 50 years is likely to have been due to 
the increase in greenhouse gas concentrations’ 61and ‘Emissions of CO2 due to fossil fuel burning are virtually 
certain to be the dominant influence on the trends in atmospheric CO2 concentration during the 21st century’.62 
 

                                                 
54  http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=11   
55   List of organisations here http://www.exxonsecrets.org/html/listorganizations.php - click on each to find separate list of ExxonMobil 

funding, and links to Exxon documents showing that finding.  
56  Memo about Global Science Communications Action plan, from Joe Walker, American Petroleum Institute, April 1998 

http://research.greenpeaceusa.org/?a=view&d=4383  
57   Global Science Communications action plan, page 2 of .pdf 
58   Ibid, page 4 of the .pdf 
59  Memo about Global Science Communications Action plan, from Joe Walker, American Petroleum Institute, April 1998 

http://research.greenpeaceusa.org/?a=view&d=4383 page 7 of the .pdf 
60  IPCC Third Assessment Report Summary for policymakers page 4 http://www.grida.no/publications/other/ipcc_tar/ 
61  IPCC Third Assessment Report Working Group 1 Summary for Policymakers page 10 http://www.grida.no/publications/other/ipcc_tar/  
62  ibid page 12 



 

 

 
10 

As with the first Assessment Report, the IPCC had to contend with the fossil fuel lobby even as it was being 
written. In September 2001, the IPCC met in London to reach agreement on the final chapter and summary of 
the TAR. The IPCC’s draft final report contained the following line: ‘The Earth’s climate system has 
demonstrably changed on both global and regional scales since the pre-industrial era, with some of these 
changes attributable to human activities’.63 
 
At this meeting, ExxonMobil’s Brian Flannery suggested an amendment deleting the clause ‘with some of these 
changes attributable to human activities.’ The IPCC ignored Exxon and kept the clause 64. 
 
American Petroleum Institute – contracted analysis of TAR 
In the summer of 2001, prior to the release of the IPCC TAR working group reports, the American Petroleum 
Institute distributed an internal memo65, authored by oil industry employee Lenny Bernstein, that laid out the 
industry’s primary talking points for attacking the conclusions of the international science body.   
 
Bernstein66 was well positioned to critique the Third Assessment Report, given that he was one of its lead 
authors.  His analysis coached the API membership on how to attack the IPCC report, laying out many of the 
arguments that have been repeated since by sceptics, industry and the Bush administration.  
 
‘The IPCC itself is made up of government representatives… The Summary for Policymakers… have a much 
more political flavour,’ he wrote. Never mind that the SPM is agreed by a consensus process that produces a 
very conservative outcome.  
  
Above all, Bernstein stressed the ‘uncertainty’ argument, asserting that sceptics can maintain the appearance  
of an unsettled ‘debate’ on climate science by repeatedly referencing the ‘considerable uncertainties’ involved  
in this ‘complex’ area of study. 
 
Bernstein instructed the oil industry to point out the ‘beneficial effects’ of increasing CO2 concentrations and 
rising temperatures, which have led to ‘longer growing seasons in Europe’67 and could ‘help feed a growing 
world population’68.  
 
American Enterprise Institute attacks the Third Assessment Report 
Early copies of the TAR were leaked long before they were finalised and published, prompting an early attack 
by the denial industry.  
 
The American Enterprise Institute for Public Policy Research’s69 ($2.1 million from ExxonMobil since 199870) 
Kenneth Green was central to this strategy. He wrote several articles over the year before the TAR was 
released, attacking the models and labelling the process political.71 
  
He wrote in 2001 that ‘IPCC, a political organisation, produces the policy guidance documents that dominate 
international policy discussions. The reports of the IPCC are portrayed as scientific documents. Yet IPCC 
reports are outlined by governmental representatives … The process departs dramatically from standard 
scientific methodology and publishing procedures. Document architects only selectively include relevant studies. 
The peer review process is, at best, a fig leaf.’72   
 
Green called the Summary for Policymakers a ‘derivative document’ which condenses and expresses IPCC 
findings ‘in a language suitable for moderately educated readers’.73  
 
According to Green, the summaries were loaded with ‘speculative scenarios’ and not reflective of the full 
reports. He argued that the summary document ‘has not been peer-reviewed. Its author is anonymous,  

                                                 
63  IPCC Third Assessment Report Summary for policymakers page  3 http://www.grida.no/publications/other/ipcc_tar/  
64  Report from Greenpeace participant at the meeting.  
65  http://georgewbush-whitehouse.archives.gov/ceq/foia_extreme.html  document  entitled extreme_weather_ceq_10.pdf 
66  http://www.exxonsecrets.org/html/personfactsheet.php?id=1012   
67  http://georgewbush-whitehouse.archives.gov/ceq/foia_extreme.html  document  entitled extreme_weather_ceq_10.pdf page 23  
68  http://georgewbush-whitehouse.archives.gov/ceq/foia_extreme.html  document  entitled extreme_weather_ceq_10.pdf page 2 
69  http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=9  
70  http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=9  
71  Kenneth Green, ‘Politics foils objective UN Climate Change Report – again’, Tech Central Station, 26 February 2001.  

http://www.tcsdaily.com/printArticle.aspx?ID=022601F  
72  Kenneth Green, ‘Science Matters – Even for the Environment’, Tech Central Station, 5 February 2001.  

http://www.tcsdaily.com/printArticle.aspx?ID=020501E  
73  Kenneth Green, ‘Mopping up After a Leak: Setting the Record Straight on the ‘New’ Findings of the Intergovernmental Panel on Climate 

Change (IPCC)’, Reason Public Policy Institute, 29 October 2000. http://www.rppi.org/ebrief105.html 



 

 

 
11 

the document is created independent of the actual report, and the summary is so short that issues were overly 
simplified.’74 
 
Writing in his role as Director of Environmental Programs for another front group, the Reason Public Policy 
Institute75, Green summarised what we know as the key denier attacks on the IPCC in an October 2000 briefing 
report:76  - attack the models, attack the objectivity, claim that the IPCC is ‘political’ rather than ‘scientific’, attack 
the data and attack the scientists.  
 
Other attacks on the Third Assessment Report  
 

‘The Summary for Policymakers… represents a consensus of government representatives  
(many of whom are also their nations' Kyoto representatives), rather than of scientists.  

The resulting document has a strong tendency to disguise uncertainty,  
and conjures up some scary scenarios for which there is no evidence.’ 

 
- Richard Lindzen77, The Wall Street Journal, 11 June 2001.78  

 
The release of the Summary for Policy Makers ‘has everything to do with political spin and very little to do with 
climate science’, says Myron Ebell79, who runs the global warming programme at the Competitive Enterprise 
Institute.  
 
The 18-page summary, said Ebell, ‘is not a fair or accurate summary of the IPCC’ s full Third Assessment 
Report, which is over 1,000 pages long and which has not yet been released in final form.’80 
 
 
2007 – the Fourth Assessment Report (AR4) 
 
At the end of 2007, the IPCC released the final document in its fourth assessment (AR4): the Synthesis report.  
It confirmed and built on the previous reports, saying that the warming of the Earth’s climate systems was now 
‘unequivocal’.81 
 

‘Most of the observed increase in global average temperatures since the mid-20th century is  
very likely due to the observed increase in anthropogenic GHG concentrations.  

It is likely that there has been significant anthropogenic warming over the past 50 years  
averaged over each continent (except Antarctica).’82 

 
It also noted:  
 
‘There is high agreement and much evidence that with current climate change mitigation policies and related 
sustainable development practices, global GHG emissions will continue to grow over the next few decades.’83 

 
It also outlined and updated its ‘reasons for concern’84 on the vulnerability of ecosystems to survive climate 
change, risks of extreme weather events, costs of impacts and sea level rise.   
 
American Enterprise Institute offers cash to trash IPCC 
In July 2006, six months ahead of the AR4 release, the American Enterprise Institute was gathering its forces  
to undermine it. In a letter85 leaked to the media86 the AEI was looking for accredited scientists who might be 
willing to ‘review’ the upcoming Fourth Assessment Report (AR4) of the Intergovernmental Panel on Climate 
Change.87   

                                                 
74  Kenneth Green, ‘Playing Politics with Climate Report Hurts Science’, Tech Central Station, 27 November 2000. 

http://www.tcsdaily.com/printArticle.aspx?ID=112700H  
75   Reason public policy institute and its sister organisation Reason Foundation – details here 

http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=63  
76  Kenneth Green, ‘Mopping up After a Leak: Setting the Record Straight on the ‘New’ Findings of the Intergovernmental Panel on Climate 

Change (IPCC)’, Reason Public Policy Institute, 29 October 2000. http://reason.org/news/show/e-brief-105  
77  http://www.exxonsecrets.org/html/personfactsheet.php?id=17 and http://www.desmogblog.com/richard-lindzen  
78  http://www.opinionjournal.com/editorial/feature.html?id=95000606   
79  http://www.csmonitor.com/2001/0124/p2s1.html, http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Myron_Ebell  
80  ‘Latest IPCC Summary Politics, not Science, Says Analyst’, The Electricity Daily, 25 January 2001 
81  IPCC AR4 Summary for Policymakers page 2. http://bit.ly/lZwL4  
82  ibid page 5 
83  ibid page 7 
84  ibid page 19 
85  http://www.desmogblog.com/sites/beta.desmogblog.com/files/AEI.pdf  
86   DeSmog Blog, AEI Seeks Scientists for Sale: $10,000 to First Taker, 9 November 2006. http://www.desmogblog.com/aei-want-ad-seeks-



 

 

 
12 

 
The AEI hoped to find a scientist - at a rate as high as $10,000 for 10,000 words - whose review ‘thoughtfully 
explores the limitations of climate model outputs as they pertain to the development of climate policy.’  
 
It would appear that the idea behind the recruitment drive seems to be an effort to find academic scientists with 
a low-profile or non-existent record of talking to the press about global warming. That way, the AEI would be 
able to use an ‘unblemished’ critic’s credentials to support their arguments.  
 
The story hit the media at the time of the AR4’s first report release in February 200788. Professor Steve 
Schroeder of Texas A&M University turned down the offer. He told the Washington Post89 that he ‘worried his 
contribution might have been published alongside ‘off-the-wall ideas’ questioning the existence of global 
warming.’ 
 
The letter’s authors were the AEI’s chief climate lobbyists Kenneth Green90 and Steven F Hayward91.  
Both have a long history of connections with a number of the front groups funded by industry.   
 
Hayward’s list includes the Pacific Research Institute for Public Policy, ($530,000 from Exxon92 since 1998),  
the Heritage Foundation ($585,000 from Exxon93 since 1998) and Reason magazine ($381,000 from Exxon 
since 199894).   
 
Green, a visiting scholar at AEI, is contributing author on Tech Central Station ($95,000 from Exxon since 
1998), but set up by Exxon’s PR firm, DCI95, the Executive Director of the Environmental Literacy Council,  
a group heavily funded by oil and other extractive industries96 to infuse industry propaganda into classrooms), 
Chief Scientist at the Fraser Institute97 ($120,000 from Exxon since 2003) and Director of the Environmental 
Program at Reason Public Policy Institute. (See map, above). Green, to this day, is a widely-quoted 
‘independent’ source on climate and energy in Washington. 
 
Fraser Institute launches ‘independent’ assessment 
Three days after the first of the AR4’s four reports was released in Paris, Canadian think tank, the Fraser 
Institute, held a press conference in London, headed by its senior fellow, economist Ross McKitrick98.    

 
The Fraser Institute released its ‘Independent scientific assessment’, a document whose layout bears a 
remarkable similarity to the IPCC documents. The Institute questions the models, and questions the conclusions 
of the IPCC.  

 
Unlike the IPCC, which receives funding only from the UN system and relies almost totally on voluntary input 
from the majority of those who work on it, the Fraser Institute’s team of ‘experts’ included several scientists with 
direct connections with industry front groups and conservative think tanks, none of whom appear to have 
published any peer-reviewed articles on global warming.99  

 
The ‘usual suspects’ join in 
The AR4 flushed out the denial ‘A list’ who have been campaigning to undermine the science of climate change 
since the early 1990s - Fred Singer100, Richard Lindzen101, Patrick Michaels102 and William O’Keefe103 and 
organisations like the George C Marshall Institute104, the Cato Institute ($125,000 from Exxon since 98)105  

                                                                                                                                                                            
scientists-for-sale-10-000-to-first-taker 

87   Ibid (3). 
88   http://environment.guardian.co.uk/climatechange/story/0,,2004397,00.html 
89   http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/02/04/AR2007020401213.html  
90   http://www.exxonsecrets.org/html/personfactsheet.php?id=511   
91   http://www.exxonsecrets.org/html/personfactsheet.php?id=46   
92   http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=61  and http://sourcewatch.org/index.php?title=Pacific_Research_Institute  
93   http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=42  and http://sourcewatch.org/index.php?title=Heritage_Foundation  
94   http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=63  and http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=64  
95   http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=112  
96 Funders List at http://www.enviroliteracy.org/article.php/701.html (API, Koch, XOM, GE, Georgia Pacific, International Paper, 

Weyerhaeuser, etc.)  Reference now removed from that website  
97  http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=107; http://www.desmogblog.com/fraser-institute-keeping-bad-company; 
 http://sourcewatch.org/index.php?title=Fraser_Institute  
98   http://www.desmogblog.com/ross-mckitrick  
99   http://www.realclimate.org/index.php/archives/2007/02/fraser-institute-fires-off-a-damp-squib/   
100   http://www.exxonsecrets.org/html/personfactsheet.php?id=1  
101   http://www.exxonsecrets.org/html/personfactsheet.php?id=17  
102   http://www.exxonsecrets.org/html/personfactsheet.php?id=4   
103   http://www.exxonsecrets.org/html/personfactsheet.php?id=289  
104  http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=36   
105  http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=21   



 

 

 
13 

and the Competitive Enterprise Institute106.  
 

Fred S Singer107 attacked the models, and the politics in an article in the New York Sun108.  
 
The Competitive Enterprise Institute returned to another familiar theme. ‘The Summary for Policymakers is 
designed to be a propaganda document that will promote global warming alarmism. It is not written by the 
scientists who wrote the report, but by the governments that belong to the IPCC109,’ stated Marlo Lewis,  
a CEI lobbyist110. 
  
The CEI had been planning for the AR4 for some time, with one of its key deniers, ‘senior fellow’ and attorney 
Christopher Horner (not a climate scientist), releasing his new book, ‘The politically incorrect guide to global 
warming and environmentalism’ – a book all about climate science - at a special event at the Heritage 
Foundation on 15 February 2007111.  
 
 
2009-10 – no scandal behind these gates 
 

‘The very fact that Climategate was newsworthy is evidence that reporters hold scientists to a much higher 
standard than they hold denialists, even if they won’t admit it in their quest to report a controversy.’ 

    
- Mark Boslough112, Physicist at Sandia National Laboratories 

 
In late 2009 hacked emails from the University of East Anglia’s Climate Research Unit (CRU) surfaced on the 
internet. These sparked a succession of climate stories that found willing homes in the media, with the UK 
media providing the staging ground. This time the organised sceptics found themselves following the news, 
repeating and publicising a succession of non-stories dug up by amateur experts, convinced that they had found 
evidence of either global conspiracy or scientific failure. 
 
CRU hacked emails  
As this video113 explains, nothing in the emails stolen from the CRU did anything to call into question any 
climate science. As the video documents, that didn’t stop deniers alleging that not only did they bring the whole 
edifice of climate science crashing down, they also claim they brought to light a conspiracy of truly epic 
proportions -  claims that some of the media were all too willing to repeat. 
 
Several independent investigations are underway, and are to be welcomed, but already some investigations 
have exonerated the scientists (see below). Whether police investigations will ever uncover how the emails 
were hacked and who hacked them, leading to criminal prosecution of the perpetrators remains unknown. 
 
‘Not pretty but not faked’ was the conclusion of five Associated Press reporters reading and rereading the  
1,500 or so stolen emails - around 1 million words in total: 
 

‘In the past three weeks since the e-mails were posted, long-time opponents of mainstream climate science 
have repeatedly quoted excerpts of about a dozen e-mails. Republican congressmen and former vice 

presidential candidate Sarah Palin have called for either independent investigations, a delay in US 
Environmental Protection Agency regulation of greenhouse gases or outright boycotts of the Copenhagen 

international climate talks. They cited a ‘culture of corruption’ that the e-mails appeared to show. 
 

That is not what the AP found. There were signs of trying to present the data as convincingly as possible.’ 114 
 
Even the deniers themselves have admitted that the hacked emails do not bring the large body of climate 
science into doubt. When questioned by the UK House of Lords Science and Technology Committee on 1 
March 2010115, climate deniers Lord Lawson and Benny Peiser, of the newly-formed UK front group, the  

                                                 
106   http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=2  
107   http://www.exxonsecrets.org/html/personfactsheet.php?id=1  
108   ‘Not so dire after all’, Op Ed, New York Sun, 2 February 2007 page 8 http://www.nysun.com/opinion/not-so-dire-after-all/47920/  
109  http://cei.org/gencon/003,05741.cfm  
110  http://www.exxonsecrets.org/html/orgfactsheet.php?id=2  
111   http://www.heritage.org/press/events/ev021507b.cfm  
112  http://www.csicop.org/si/show/mann_bites_dog_why_climategate_was_newsworthy/  
113  http://www.youtube.com/watch?v=7nnVQ2fROOg&feature=player_embedded  
114  http://abcnews.go.com/Technology/wireStory?id=9319400  
115  http://www.parliament.uk/parliamentary_committees/science_technology/s_t_cru_inquiry.cfm  response to Q24: ‘Dr Peiser: Personally I 

do not think that the disclosure of these emails makes a big difference to the overall scientific debate…’ 



 

 

 
14 

Global Warming Policy Foundation116 both admitted that, at worst, the emails revealed a problem with the 
CRU’s process, but didn’t actually unravel any of the climate science117.  
 
Neither Peiser nor Lawson are climate scientists, something Peiser admitted to the Committee, yet they 
continue to concentrate on the science as their main platform. Bob Ward of the London School of Economics 
pointed out an error on the foundation’s website in a graph of 21st century temperature, but it hasn’t been 
corrected.  
 
‘While it is a relatively small error, it is the kind of discrepancy that many sceptics would be seizing upon if it  
had been found on the website of the Climatic Research Unit,’ wrote Ward in a blog on the Guardian website118.  
 
On another occasion, former IPCC working group chair, Sir John Houghton, who was misquoted by UK sceptic 
Benny Peiser in The Observer119, who claimed Houghton had said, ‘Unless we announce disasters no one will 
listen.’  ‘[He] thereby attributed to me and the IPCC an attitude of hype and exaggeration. That quote from me  
is without foundation. I have never said it or written it,’ Houghton told the Observer120. 
 
One of the scientists at the centre of the emails, Michael Mann, has been largely cleared by Penn State 
University where he is the Director of the Earth System Science Centre in the Meteorology Department.  
 
‘The internal inquiry has found that Mann did not ‘participate in, directly or indirectly, any actions with an intent 
to suppress or to falsify data’.’121  
 
Penn State is still undertaking one further investigation.  
 
IPCC references challenged  
From the leaked emails, the deniers then moved on to link the CRU’s problems to their favourite target, the 
IPCC. The UK media led the charge, fed by the now lively UK denial community, dubbing each accusation a 
‘gate’ so as to highlight the so-called ‘scandal’ in each.  
 
The accusations centred around three different references in the IPCC. These points have been thoroughly 
rebutted by climate scientists on the RealClimate blog. 122 In summary, two errors were found in the IPCC 
report, the third allegation having been thoroughly discounted.  
 
The 2,800-page AR4 report contains around 18,000 references.  The two incorrect references identified have 
rightfully pointed to a need for the IPCC to review the way its processes work, a review that the IPCC has 
announced it is undertaking.   
 
But, again, what these ‘gates’ have not done is undermine the massive body of evidence pointing to the fact that 
climate change is happening and is being caused by human activity.   
 
The IPCC has now announced an independent review into its processes123, which, again, is a welcome move 
but, as UN Secretary General Ban Ki-moon said when he announced the review, ‘Let me be clear: the threat 
posed by climate change is real. Nothing that has been alleged or revealed in the media recently alters the 
fundamental scientific consensus on climate change. Nor does it diminish the unique importance of the IPCC's 
work.’124 
 
The hacked emails provided a platform for the denial movement, which has launched an all-out campaign,  
from everyone from Marc Morano, Fox News, Rush Limbaugh, the UK deniers – including climate denier and 
Republican Senator James Inhofe125.  
 
Inhofe is now attempting to use the hacked emails and IPCC references to run ‘McCarthy-style’ ‘criminal 
investigations’ on a list of 17 of the world’s top climate scientists and lead authors in the IPCC. He is using  

                                                 
116  Both from the UK front group the Global Warming Policy Foundation – they refused to disclose their funding to the select committee. 

http://sourcewatch.org/index.php?title=Global_Warming_Policy_Foundation  
117  http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/uc387-i/uc38702.htm  
118  http://www.guardian.co.uk/environment/2010/mar/05/global-warming-thinktank-double-standards  
119  http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/feb/07/robin-mckie-benny-peiser-climate  
120  http://www.guardian.co.uk/theobserver/2010/feb/14/climate-change-scepticism-robin-mckie  
121  http://www.research.psu.edu/orp/Findings_Mann_Inquiry.pdf  
122  http://www.realclimate.org/index.php/archives/2010/02/ipcc-errors-facts-and-spin/  
123  http://www.un.org/News/briefings/docs//2010/100310_IAC.doc.htm  
124  http://www.unmultimedia.org/radio/english/detail/92042.html  
125  http://www.opensecrets.org/industries/summary.php?ind=E01&cycle=All&recipdetail=M&sortorder=U 



 

 

 
15 

the (non) scandals to question not only the IPCC’s conclusions, but also to challenge the scientific basis of new 
US EPA rules on regulating greenhouse gas emissions126.  
 
On 16 February 2010, the Competitive Enterprise Institute, along with Fred Singer, filed a lawsuit to the US 
EPA,127 demanding that, on the basis of the hacked emails and so called ‘flawed datasets’, the EPA drop all  
its proposed regulation on CO2 and other greenhouse gases.   
 
 
20 years on - the global denial industry  
 
The denial industry has worked itself into the international arena, slowly but surely, over the past 20 years.  
It remains a largely English-speaking affair centred around the United States, but has spread further into key 
countries targeted by the deniers and think tanks.  
 
Along with the US, the countries listed below all pursue climate policies that are hopelessly inadequate when 
compared to the challenge we face. 
 
Australia 
Recent events in Australia have led to the ousting of the leader of the Opposition, Malcolm Turnbull, with much 
of the controversy over his support for a proposed Emissions Trading Scheme128. Turnbull faced a backbench 
climate denier revolt, and lost his leadership to Tony Abbott, a confirmed climate sceptic129.  
 
There is a close relationship between Australia’s key deniers: Bob Carter130, Ian Plimer131, David Evans –  
and the US groups. The Australian Institute of Public Affairs  and business groups are continually bringing 
deniers like Patrick Michaels for speaking tours of the country132. The Emissions Trading Scheme is still not off 
the ground.   
 
Canada 
The Canadian denial industry has been especially vigorous, with key deniers McIntyre, McKitrick and the  
Fraser Institute at its centre.   The Canadian Government is one of the most recalcitrant in action on global 
warming, backing off commitments to cuts in emissions. It has now even limited the amount of media exposure 
its scientists are allowed, leading to a massive reduction in coverage of climate science there133.  
 
New Zealand 
The campaign has made it to New Zealand, where the Business Roundtable has regularly hosted a slew of 
denial tours, from Fred Singer in the early ‘90’s to Lord Lawson as recently as 2007134.  The New Zealand 
government’s international stance on climate change is one of the weakest in the industrialised world.  
 
The New Zealand and Australian deniers have joined forces with Canadian deniers to form the International 
Climate Science Coalition135.  The New Zealand Climate Science Coalition, formed in 2006, has given 
international fame to a small group of retired colonels and scientists, who managed to get the Heartland Institute 
to pay for them to attend conferences, and were supported, in part, by Heartland to go to the Bali climate 
negotiations in 2008136.   

                                                 
126  http://www.climatesciencewatch.org/index.php/csw/details/sen._inhofe_inquisition_seeking_to_criminalize_climate_scientists/ 
127  http://cei.org/rcandtestimony/2010/02/16/late-breaking-events-trigger-new-call-epa-reconsider-its-global-warming-de  
128  http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/columnists/guest_contributors/article6962198.ece  
129  http://www.smh.com.au/opinion/politics/climate-sceptics-have-made-their-triumphant-return-20091201-k3xm.html  
130  http://www.desmogblog.com/rm-bob-carter  and Exxonsecrets map http://www.exxonsecrets.org/index.php?mapid=1536  
131  http://www.desmogblog.com/ian-plimer  
132  For Example: Patrick Michaels visit August 2009 http://www.ipa.org.au/events/information/year/2009/month/8/event/patrick-j.-michaels---

climatologist-and-climate-change-sceptic  
133  http://www.montrealgazette.com/technology/Climate+change+scientists+feel+muzzled+Ottawa+documents/2684621/story.html  
134  http://www.stuff.co.nz/business/20841  
135  http://www.climatescienceinternational.org/  
136  http://www.listener.co.nz/issue/3541/columnists/10716/some_like_it_hot.html  



 

 

 
16 

Part 2: How the campaign of doubt operates 
 

It is important to distinguish clearly between those scientists who have challenged the theories of global 
warming in good faith, seeking to put forward other possible explanations for our changing climate, and the 
efforts of the denier campaign to undermine the credibility of the scientific establishment. 
 
Arguments about sunspots, the Earth’s rotation about the sun, the accuracy of temperature measurements,  
the likely severity of global warming and other theories have all played out over the last 20 years through the 
scientific literature. The IPCC’s conclusions reflect the fact that the only remaining theory that is supported by 
the evidence is that global warming is caused by emissions of greenhouse gases, and that human activity is 
responsible. 
 
In contrast a handful of scientists supported by the denier campaign have sought to muddy the waters of the 
political debate through interventions in the academic literature. The denier campaign has consistently sought  
to provide its publications and claims with the trappings of genuine science. Part 2 of this report starts by 
documenting instances of this. 
 
The report then looks at examples of scientists who have come under sustained personal attack for nothing 
more than reporting their results. 
 
Finally we look at how the denier campaign was able to place key individuals into positions of power within the 
Bush White House, and how the denial industry’s messages have been taken up by the Republican Party.  
 
 
Bad science versus hockey sticks 
 
Michael Mann of Pennsylvania State University has been repeatedly singled out for harsh criticism by sceptics 
ever since the 2001 IPCC Third Assessment highlighted137 Mann’s graph of historic temperature records, 
famously dubbed the ‘Hockey Stick’ graph, which illustrates a temperature spike in the 20th century following 
900 years of stable climate. The graph is easy to understand, and is a compelling piece of scientific evidence. 
 
In 2003, Sallie Baliunas and Willie Soon managed to get a study published in Climate Research138’ which 
challenged the Hockey Stick study.  Mann himself, in a recent interview139, said of the paper:  
 

‘It really was one of the poorest pieces of scholarship  
that any of us in the climate research community had ever seen 

… it was clear that there was an effort by some on the editorial board to compromise the PR process  
and allow through this deeply, deeply flawed paper in the professional literature  

where it was immediately held up by those in Washington  
opposed to taking action against climate change  

… as somehow being the dagger in the heart of the case for global warming,  
when in fact it was just an extremely bad study that never should have published’… 

 
After publication it seemed that plenty of people agreed. The journal's publisher Otto Kline, eventually stated 
that ‘[the conclusions drawn] cannot be concluded convincingly from the evidence provided in the paper’.140 
 
The paper was partly funded by the American Petroleum Institute141. The editor was New Zealand denier  
Chris de Freitas142, who published the study despite at least one of the peer reviewers expressing concern at 
the paper143. The ensuing furore over the peer review process caused three of Climate Research editors to 
resign144. 
 
Other deniers such as Canadian Ross McKitrick and Stephen McIntyre also attempted to take down Mann’s 
work. But Mann’s Hockey Stick has been repeated by a number of different studies, and was included in the 

                                                 
137  http://www.grida.no/climate/ipcc_tar/wg1/005.htm  
138  http://www.int-res.com/articles/cr2003/23/c023p089.pdf  
139  http://www.pointofinquiry.org/michael_mann_unprecedented_attacks_on_climate_research/  interview with Chris Mooney, 26 February 

2010 
140  http://www.int-res.com/articles/misc/CREditorial.pdf   
141   http://www.int-res.com/articles/cr2003/23/c023p089.pdf page 17 of study (page 10t climate research)  
142  http://www.exxonsecrets.org/html/personfactsheet.php?id=1271   
143  http://www.sciam.com/article.cfm?articleID=000A0746-83A1-1EF7-A6B8809EC588EEDF   
144  http://www.sgr.org.uk/climate/StormyTimes_NL28.htm  



 

 

 
17 

IPCC’s AR4, which has now taken the timeframe back 1,300 years. RealClimate provides the complete 
details145, but Mann sums up the key point:  
 

‘Our attackers never want to look at the big picture; they never want to look at the question of whether these 
critiques have any impact at all on the bottom line conclusions because they know that they don’t.  

Even if they had been successful in taking down the Hocky Stick - which they haven’t been - it still wouldn’t 
amount to undermining the central case for the science.’146 

 
 
Fake science and polar bears 
 
With peer review having proved problematic, the sceptics took a different approach in 2007.  
 
In March 2007 a ‘viewpoint’ was published in the journal Ecological Complexity that announced that polar bears 
were not under threat from global warming and that Arctic sea ice decline was less severe than stated in recent 
peer-reviewed literature147. Ecological Complexity publishes peer-reviewed research, but viewpoints aren’t 
subject to such review. Because the peer-reviewed and non peer-review reports look almost identical it would 
be almost impossible for a reader to tell the difference. 
 
The authors included sceptics well connected with the denial industry: Sallie Baliunas, Willie Soon, David 
Legates148 and Tim Ball149.   
 
They argued that scientific modelling showing that polar bear populations were threatened by climate change 
could not be trusted. They went on to question not only the climate science showing that the Arctic was 
warming, but also tried to show that things like tourism were a much bigger threat to polar bears than the 
disappearance of their habitat150. 
  
The article landed around the time that the US government was making decisions on whether to list the polar 
bear as an endangered species, a decision which could have had large knock-on effects in terms of American 
climate legislation. It was widely quoted in submissions by Sarah Palin, then Governor of Alaska’s office in her 
(unsuccessful) submission against the listing. 
 
Willie Soon acknowledges in the article151 that it was partly sponsored (for Willie Soon’s work) by ExxonMobil, 
the American Petroleum Institute and the Charles G Koch Charitable Foundation (the Koch Brothers have the 
largest privately-owned oil company in the US and regularly fund climate sceptics). Dr. Soon has not disclosed 
how much he was paid by these entities or for what period of time.   
 
Nor has he or his funders stated on the record the remit for this research project. Dr Baliunas’ and Soon’s 
research institute is the Havard-Smithsonian Astrophysics Observatory which received $76 000 from 
ExxonMobil in 2007152. ExxonMobil Foundation tax records and company documents confirm a series of grants 
from 2005-2008 totalling over $340,000.  
 
One scientist noted at the time it was released that the analysis’s references stopped in 2002, after which the 
Arctic experienced four very warm years. The following year leading polar bear experts, Stirling and Derocher, 
published a response: 
 

‘[the authors] … suggest that factors other than climate warming are responsible  
for a decline in the polar bear population of Western Hudson Bay 

… In our examination of their alternative explanations, and the data available to evaluate each,  
we found little support for any.’153 

 
Unlike Soon and Baliunas’s article which was conveniently published just ahead of the US government’s 
decision on whether to list polar bears as endangered because of global warming, Stirling and Derocher’s paper 

                                                 
145  http://www.realclimate.org/index.php/archives/2005/02/dummies-guide-to-the-latest-hockey-stick-controversy/  
146  http://www.pointofinquiry.org/michael_mann_unprecedented_attacks_on_climate_research/  interview with Chris Mooney, 26 February 

2010 
147  Ecological Complexity, vol 4 issue 3 pages 73-84  
148  http://www.desmogblog.com/david-legates  
149  http://www.desmogblog.com/climate-change-denier-research-old  
150  Ecological Complexity vol 4 issue 3 – page 82: conclusions 
151  ibid:  page 83 - acknowledgements 
152  http://www.exxonmobil.com/Corporate/community_contributions_report_public.aspx  
153  Ecological Complexity Vol 5 issue 3, September 2008 pp 193 -201 



 

 

 
18 

couldn’t be taken into account by the decision makers. Three years later, the sceptic viewpoint remains one of 
Ecological Complexity’s most downloaded papers.   
 
The viewpoint prompted a letter to ExxonMobil from Brad Miller, Chair of the US House Sub Committee on 
Investigations and Oversight, which raised a key question about Exxon’s funding: 
 

‘To people outside the scientific community, one PhD may seem like another.  
Certainly Exxon knows better, however.  Yet according to Dr Soon, an astrophysicist by profession,  

ExxonMobil funded the development of his ‘opinions’ on global warming and  
its potential impact on polar bear populations. ….   

The Congress and the Public have a right to know why ExxonMobil is funding a scientist  
whose writing is outside his area of expertise to create the impression that expert scientists have conducted 

vigorous, peer reviewed work that says the problems with polar bears [and climate change]  
are unproven or unserious.’154 

 
Exxon didn’t respond to the letter.  
 
 
Fake scientific conferences 
 
In March 2008, the Heartland Institute155 organised the first of its climate sceptic conferences in New York, 
offering $1000 to anyone who wanted to speak at it.156  
 
The climate scientists at RealClimate, some of whom were invited, posted a blog entitled ‘What if you held a 
conference and no (real) scientists came?’157  
 

‘Normal scientific conferences have the goal of discussing ideas and data in order to advance scientific 
understanding. Not this one. The organisers are surprisingly open about this in their invitation letter158 to 

prospective speakers, which states: 
 

The purpose of the conference is to generate international media attention to the fact that many scientists 
believe forecasts of rapid warming and catastrophic events are not supported by sound science, and that 

expensive campaigns to reduce greenhouse gas emissions are not necessary or cost-effective’ 
 
RealClimate concluded: ‘So this conference is not aimed at understanding, it is a PR event aimed at generating 
media reports.’  
 
The conference was attended by hundreds of people but, as Andrew Revkin noted in the New York Times159,  
‘The meeting was largely framed around science, but after the luncheon, when an organiser made an 
announcement asking all of the scientists in the large hall to move to the front for a group picture, 19 men did 
so.’ 
 
ABC news’s coverage160 of the event included an interview with career sceptic Fred Singer, who admitted 
during the interview that he had once received an unsolicited cheque from ExxonMobil for $10,000.   
The story created a storm of rage from the denier blogosphere, with Heartland and the other sponsors of the 
conference putting enormous pressure on the broadcaster who refused to retract the story. 
 
Heartland held two more conferences, in New York and in Washington - and plans another one in Chicago in 
2010.161 None of them have come out with any conclusion other than the premise of the conference they set out 
to ‘prove’ – that ‘global warming isn’t a crisis/isn’t happening’. 
 
Of the 19 sponsors of the 2008 conference, only five were not Exxon-funded front groups or conservative think 
tanks running denial campaigns 162.    
 

                                                 
154  http://research.greenpeaceusa.org/?a=download&d=4675  
155  http://www.exxonsecrets.org/index.php?mapid=1521  
156  http://www.realclimate.org/docs/Heartland.pdf  
157  http://www.realclimate.org/index.php/archives/2008/01/what-if-you-held-a-conference-and-no-real-scientists-came/ 
158  http://www.realclimate.org/docs/Heartland.pdf  
159  http://www.nytimes.com/2008/03/04/science/earth/04climate.html?_r=1  
160  http://abcnews.go.com/Technology/GlobalWarming/story?id=4506059&page=1  
161  http://www.heartland.org/events/2010Chicago/ 
162  http://www.heartland.org/events/NewYork08/sponsorships.html  For the full list of Exxon-funded groups see ‘organisations’ at 

Exxonsecrets http://www.exxonsecrets.org/maps.php 



 

 

 
19 

 
Fake scientific support 
 
At a meeting of Exxon shareholders in May 2000, Chairman and Chief Executive Lee Raymond aggressively 
questioned the scientific consensus by citing a petition signed by ‘17,000 scientists’ that dismissed warnings  
of human-induced global warming163.  
 
Doubts about the petition’s credibility were quick to surface when it turned out that the signatures included those 
of the Spice Girls. It also turned out not to have been organised by the National Academy of Sciences as was 
initially believed. 
 
 ‘The NAS Council would like to make it clear that this petition has nothing to do with the National Academy of 
Sciences,’164 said the NAS statement, which also noted that ‘The petition was mailed with an op-ed article from 
The Wall Street Journal and a manuscript in a format that is nearly identical to that of scientific articles published 
in the Proceedings of the National Academy of Sciences.’  
 
In reality the petition was prepared by the so-called Oregon Institute of Science and Medicine, a tiny outfit in 
Texas. The accompanying paper was roundly rebutted by three climate scientists165. 
 
This tactic was recycled in June 2007, the Heartland Institute and Hudson Institute published an article by  
Denis Avery, entitled ‘500 Scientists Whose Research Contradicts Man-Made Global Warming Scares’ to 
publicise a book written by Fred Singer and Avery. The appendix included a long list of scientists’ research  
they claimed supported Singer and Avery’s allegation that global warming wasn’t happening – or wasn’t a crisis. 
When blogger Kevin Grandia and others at http://www.desmogblog.com  contacted a number of the scientists 
listed, and outraged climate scientists wrote back arguing their work did not support the contention.  
 
‘I am very shocked to see my name in the list of ‘500 Scientists with Documented Doubts of Man-Made Global 
Warming Scares’. Because none of my research publications has ever indicated that the global warming is not 
as a consequence of anthropogenic greenhouse gases, I view that the inclusion of my name in such list without 

my permission or consensus has damaged my professional reputation as an atmospheric scientist.’166 
 

 - Dr. Ming Cai, Associate Professor, Department of Meteorology, Florida State University. 
 

‘They have taken our ice core research in Wyoming and twisted it to meet their own agenda.  
This is not science.’167. 

 
– Dr. Paul F. Schuster, Hydrologist, US Geological Survey 

 
Of those scientists who contacted DeSmogBlog, none could see how their research contributing to the IPCC 
could have supported Singer and Avery’s claims.  
 
 
Personal attacks 
 
Over the last 20 years a number of scientists have been subjected to personal attacks by the denier campaign, 
often for the role they played in IPCC reports.  
 
Dr Benjamin Santer 
Dr Ben Santer of the Lawrence Livermore Laboratory in California was lead author of chapter 8 in the 1995 
IPCC SAR report, the chapter that first confirmed the human impact on climate change.168 The policy makers 
summary contained the sentence ‘The balance of evidence suggests a discernible human influence on global 
climate’, a sentence that placed Santer squarely in the sights of the deniers. In fact, Santer didn’t even write the 
sentence or come up with the word ‘discernible’ – it was IPCC chair Bert Bolin.169  
 

                                                 
163  http://www.oism.org/pproject/  
164  http://144.16.65.194/hpg/envis/doc97html/globalssi422.html  
165  http://naturalscience.com/ns/forum/forum01b.html  
166  http://www.desmogblog.com/500-scientists-with-documented-doubts-about-the-heartland-institute  
167  http://www.desmogblog.com/500-scientists-with-documented-doubts-about-the-heartland-institute  
168  Summary for policymakers, Working Group 1, IPCC Second Assessment Report http://www1.ipcc.ch/ipccreports/assessments-

reports.htm  
169  http://www.realclimate.org/index.php/archives/2010/02/close-encounters-of-the-absurd-kind/  



 

 

 
20 

This marked the beginning of a long-running personal attack on Santer. He was falsely accused of ‘scientific 
cleansing’, in a GCC press release before the report was released. He was accused of ‘political tampering’ with 
the text of the summary for policy makers and of ‘research irregularities’ in his own work.  
 
Commenting on the ‘scientific cleansing’ charge, Santer said ‘The GCC accused me of ‘scientific cleansing’  
at a time when ‘ethnic cleansing’ was being committed in Bosnia. My paternal grandparents died in 
concentration camps during the Second World War. They were subjects of Hitler’s ‘ethnic cleansing.’  
So maybe you can understand why the ‘scientific cleansing’ charge was so abhorrent.’170 
 
In a 12 June 1996 Wall Street Journal Op Ed, Fred Seitz171 of the George C Marshall institute172 and long-time 
tobacco apologist, accused Santer of working to ‘deceive policy makers and the public into believing that the 
scientific evidence shows human activities are causing global warming.’173 
 
Santer stated in an August 2006 interview with the journal Environmental Science and Technology, ‘I’d guess 
that about a year of my life was spent defending that scientific conclusion and my own personal scientific 
reputation… I was a messenger bearing news that some very powerful people did not want to hear. So they 
went after the messenger. They were very good at it.’174 
 
A scientist interviewed about the targeting of Santer by deniers said it was ‘one of the most vicious attacks  
I have ever seen on the integrity of a scientist.’175 
 
Santer has now spelt out the full story on the RealClimate176 blog, in response to the whole issue being (again 
incorrectly) repeated in The Guardian177.  
 
Kevin Trenbeth 
Five years later the Third Assessment report triggered a new round of personal attacks. This time Kevin 
Trenberth, the head of climate analysis at the National Centre for Atmospheric Research was the target. 
Trenberth was one of the ten most cited authors of studies about global warming in the 10 years to 2001.178  
 
He has been repeatedly attacked for a study he co-authored179 asserting that global warming has intensified 
storms and hurricanes, particularly evidenced by the 2005 Atlantic hurricane season (famous for the devastation 
of New Orleans by Hurricane Katrina).   
 
Meteorologist denier William Gray180 described Trenberth as having ‘sold his soul to the devil’,181 and Senator 
James Inhofe launched an investigation into Trenberth’s employer after the release of the study linking 
increased storm intensity to global warming.182 
 
Trenberth hit back, saying ‘The attacks on me are clearly designed to get me fired or to resign.’ 183 
 
Fred Singer also joined the fray, saying Trenberth was ‘out of his specialty’184, an interesting accusation coming 
from Singer, who has purported, at various times, to be a scientific expert on everything from second hand 
cigarette smoke, to the ozone layer, nuclear energy and the climate.  
 
 
 

                                                 
170 Paul D. Thacker, American Chemical Society, The many travails of Ben Santer, page 5837, available at, 

http://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/es063000t  
171  http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Fred_Seitz  
172 Marshall Institute was one of the first front groups, set up by Seitz. 

http://www.sourcewatch.org/index.php?title=George_C._Marshall_Institute 
173  http://www.sepp.org/Archive/controv/ipcccont/Item05.htm  
174  Paul D. Thacker, American Chemical Society, The many travails of Ben Santer, page 5837, available at, 

http://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/es063000t  
175  Paul D. Thacker, American Chemical Society, The many travails of Ben Santer, page 5834, available at, 

http://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/es063000t  
176  http://www.realclimate.org/index.php/archives/2010/02/close-encounters-of-the-absurd-kind/#more-3041  
177  http://www.guardian.co.uk/environment/2010/feb/09/ipcc-report-author-data-openness  
178  http://esi-topics.com/gwarm/authors/b1a.html  
179  http://www.ucar.edu/news/releases/2006/hurricanes.shtml  
180 http://sourcewatch.org/index.php?title=William_Gray and http://www.exxonsecrets.org/html/personfactsheet.php?id=370   
181  http://www.rockymountainnews.com/drmn/local/article/0,1299,DRMN_15_5094006,00.html  
182  Fred Pearce, ‘Climate change special: State of denial.’ New Scientist, 4 November 2006. 

http://environment.newscientist.com/article/dn10445 
183  Fred Pearce, ‘Climate change special: State of denial.’ New Scientist, 4 November 2006. 

http://environment.newscientist.com/article/dn10445 
184  http://naturalscience.com/ns/letters/ns_let06.html  



 

 

 
21 

Michael Mann 
Attacks on Mann’s work on the ‘Hockey Stick’ have already been addressed. But perhaps the most virulent 
attack on Mann came from Congressman Joe Barton who in 2005 sent letters185 to Mann and a handful of his 
colleagues, essentially demanding they reproduce their entire life’s work so it could be discredited. 
 
Mann was dragged through Senate hearings in 2006 to defend his work.  
 
As The New Scientist reported in November 2006: 
 

‘Texas Republican Congressman Joe Barton186, chair of the House Committee on Energy and Commerce, 
ordered Mann to provide the committee with voluminous details of his working procedures, computer 

programmes and past funding.  
Barton's demands were widely condemned by fellow scientists and on Capitol Hill.  

‘There are people who believe that if they bring down Mike Mann, they can bring down the IPCC,’ said  
[Ben] Santer at the time. Mann's findings, which will be endorsed in the new IPCC report, have since been 

replicated by other studies.’ 187 
 
The American Association for the Advancement of Science (AAAS), publishers of the peer-reviewed journal 
Science, protested about the witch hunt in a June 2005 letter to Barton: 
 

‘Your letters, however, in their request for highly detailed information regarding not only the scientists’ recent 
studies but also their life's work, give the impression of a search for some basis on which to discredit these 

particular scientists and findings, rather than a search for understanding.’188 
 
A Washington Post editorial titled ‘Hunting Witches’189 accused Barton of ‘outrageous’ behaviour, stating that, 
‘The only conceivable purpose of these letters is harassment.’ Science writer Chris Mooney further details this 
‘congressional inquisition’ in an article in American Prospect 190 in July 2005 entitled ‘Mann Hunt’. 
 
Personal attacks go viral 
One particularly nasty outcome of the front-group-led denial campaign has been the abuse of climate scientists. 
The Scientific American191, George Monbiot in the Guardian192 and Clive Hamilton blogging on Australia’s  
ABC website193 have all written recently about the storm of abuse climate scientists are getting.  
 
The target of sceptic attacks for some years, Kevin Trenberth, told Scientific American, ‘In science there's a 
whole lot of facts and basic information on the nature of climate change, but it's not being treated that way.  
It's being treated as opinion.’194 
 
‘In recent months, each time they enter the public debate through a newspaper article or radio interview these 
scientists are immediately subjected to a torrent of aggressive, abusive and, at times, threatening emails.  
Apart from the volume and viciousness of the emails, the campaign has two features - it is mostly anonymous 
and it appears to be orchestrated,’ writes Clive Hamilton195.   
 
Hamilton authored ‘Scorcher – the dirty politics of climate change’196, a book where he outlines the decade-long, 
coal-industry funded campaign in Australia to deny climate science and its close relationship with then Prime 
Minister and climate sceptic John Howard who refused to ratify the Kyoto Protocol.  
 
He tells of a respected climate scientist, Professor David Karoly at the University of Melbourne, who received 
these emails. ‘It is probably not to [sic] extreme to suggest that your actions (deceitful) were so criminal to be 

                                                 
185  http://www.realclimate.org/index.php?p=172 See also http://www.washingtonpost.com/wp-

dyn/content/article/2005/07/17/AR2005071701056.html For a full summary of the furore see 
http://www.realclimate.org/index.php?p=109 

186  Barton’s biggest contributor in his career has been the oil and gas industry, totaling nearly $3.2 million 
http://www.opensecrets.org/politicians/industries.php?cycle=Career&cid=N00005656&type=I  

187  http://www.newscientist.com/article/mg19225765.000-climate-change-special-state-of-denial.html  
188  http://www.aaas.org/news/releases/2005/0714letter.pdf  
189  http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/07/22/AR2005072201658.html  
190  http://www.prospect.org/web/page.ww?section=root&name=ViewWeb&articleId=9932 
191  http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=climate-cyber-bullying&page=2  
192  http://www.guardian.co.uk/environment/georgemonbiot/2010/jan/27/james-delingpole-climate-change-denial  
193  http://www.abc.net.au/unleashed/stories/s2826189.htm  
194  http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=climate-cyber-bullying&page=2  
195  http://www.abc.net.au/unleashed/stories/s2826189.htm  
196  http://www.clivehamilton.net.au/cms/index.php?page=scorcher  



 

 

 
22 

compared with Hitler, Stalin and Pol Pot. It is called treason and genocide’ and ‘Oh, as a scientist, you have 
destroyed peoples trust in my profession. You are a criminal. Lest we forget.’197 
 
Comments across the blogosphere follow a similar vein, such as this, posted on a Chicago Tribune blog 
explaining the robustness of the climate science conclusions:  
 

‘Global warming is a genocidalist scam to kill us all by 2050. There is no scientific basis for climate science, 
there is no such thing as radiative forcing. This hoax is bringing down the US government and the rest because 
we see by their going along with this $45 trillion scam, they are just lining their own pockets. Both the Clintons 

and Obamas are personally involved in this mass murder ring worse than Hitler's Nazi Germany, in fact this plan 
is Nazi in origin, like the original Green Movement.’198 

 
- Stan_Lippmann (03/03/2010, 4:30 AM) 

 
Climate scientists are used to robust debate through the peer review process with challenges coming from new 
research that proves or disproves their research. But when they are faced with a barrage of abuse from non-
scientists, fed by the denial industry, it’s much more difficult for them to deal with. This is made worse because 
like most practicing academics the contact details of climate scientists are almost always publically listed on 
university websites. 
 
Political influence and the Bush White House 
 
During the 2000 presidential campaign debates, George W. Bush declared that global warming was ‘an issue 
that we need to take very seriously’199. He promised to sign up to the Kyoto Protocol, but backed off that 
promise soon after coming into power.  
 
In early 2001 communications expert Frank Luntz, provided the following advice to the White House. 
 

‘The scientific debate [on climate change] remains open.  
Voters believe that there is no consensus about global warming within the scientific community.  

Should the public come to believe the scientific issues are settled,  
their views about global warming will change accordingly. Therefore,  

you need to continue to make the lack of scientific certainty a primary issue in the debate…’200 
 
This became the guiding strategy of the White House and the Republican Party for the remainder of the 
administration. In 2003 the advice given on global warming in the Luntz memo was circulated to all Republicans 
on the Hill by the GOP press office.  Frank Luntz has, since then, changed his mind on global warming and now 
believes it’s caused by human activities201.  
 
Deniers placed in key positions 
From 2001 to 2008 the denier industry enjoyed easy access to the Bush White House, principally via former 
employees of the American Petroleum Institute (API), on whose board Lee Raymond, Exxon CEO sat until 2005 
when he retired.  
 
In early 2001 Lawyer Phil Cooney202 left his 15-year stint at the API (where he was ‘climate team leader’) to take 
up a position as chief of staff at Bush’s White House Council on Environmental Quality (CEQ), where he 
advised the President on global warming policy and science. In 2005 it was revealed that he had been watering 
down scientific reports.203  He resigned soon after and went to work for Exxon. 
 
At the API, Cooney’s boss for many years had been William O’Keefe, former chair of the GCC. O’Keefe left the 
API to concentrate on his front group the George C Marshall Institute. From 2001-2005 he was employed by 
ExxonMobil to lobby the Executive Office of the President, the White House and Senate on climate change204.  

                                                 
197  http://www.abc.net.au/unleashed/stories/s2826189.htm  
198  http://www.chicagotribune.com/news/ct-met-0228-climate-science-questions-20100302,0,4670437,full.story 
199  Commission on Presidential Debates, Transcript of the 2nd Gore – Bush Presidential Debate, 11 October 2000. 

http://www.debates.org/pages/trans2000b.html  
200  http://www.ewg.org/files/LuntzResearch_environment.pdf  
201  http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/panorama/5005994.stm  
202  http://www.sourcewatch.org/index.php?title=Philip_A._Cooney  
203  http://www.climatesciencewatch.org/index.php/csw/details/on-editing-scientists-at-ceq/ and 

http://www.nytimes.com/2005/06/08/politics/08climate.html?_r=1  and http://www.nytimes.com/2005/06/15/science/14cnd-
climate.html?scp=1&sq=cooney%20exxon&st=cse  

204 For example http://soprweb.senate.gov/index.cfm?event=getFilingDetails&filingID=0f80378e-d779-4ba5-87b2-8bd4d9f8b5f7 is one of 
his filings with the US lobby registration system.  



 

 

 
23 

Perhaps coincidentally, ExxonMobil dropped O’Keefe’s lobby contract at the same time Phil Cooney left the 
CEQ to work for Exxon.   
 
A memo obtained by the National Resource Defence Council (NRDC) under the Freedom of Information Act 
showed Exxon lobbyist Randy Randol suggesting replacements the Bush Administration could make to the 
IPCC membership, ‘to assure none of the Clinton/Gore proponents are involved in any decisional activities’.205 
The suggested recruits included John Christy and Richard Lindzen.206 
 
It also recommended the Administration employ Dr Harlan Watson. The Bush Administration subsequently did 
appoint Harlan Watson to head both its UNFCCC and IPCC delegations.207  
 
Spreading doubt becomes policy 
A few months later, in July 2001, Exxon’s lobbyist, Randy Randol, met with Secretary of State Undersecretary 
Paula Dobriansky - a meeting recommended by US Ambassador-designate to Sweden and former ExxonMobil 
board member, Charles Heimbold. Briefing notes written ahead of the meeting208 discussed the uncertainties in 
the science. ‘Heimbold feels we should hear from ExxonMobil scientists who have perspectives on the climate 
change debate that are not consistent with our support of the climate change policy until now,’ Dobriansky was 
advised by her department ahead of the meeting. She should ‘understand Exxon’s position that there should be 
no precipitous policy decisions if scientific uncertainties remain.’209 
 
Bush’s climate policies, announced later in the year, consisted only of ‘research’ and little else which would 
move the world forward in tackling the issue.  
 
In its 28 pages of formal comments blasting the IPCC’s TAR draft Synthesis Report in late 2001, the Bush State 
Department complained that the report ‘does not sufficiently acknowledge the uncertainties involved in climate 
change science and assessment’.210 
 
The State Department made many of the arguments the deniers embraced, stating that the report failed to 
‘reflect the same balance and tone regarding uncertainties that appear in the underlying report…Our specific 
comments seek to ensure that information is presented in a way that reflects its characterisation in the TAR.’211 
The fossil fuel industry had effectively co-opted the US government as a lobbyist. 
 
Bush administration forces out IPCC chair Robert Watson  
The same memo which recommended Harlan Watson contained a direct request: ‘Can [IPCC Chair Dr Robert] 
Watson be replaced now at the request of the US?’ 
 
It launched a successful effort to oust then IPCC Chair Dr Robert Watson. Watson, an atmospheric scientist, 
had been at the forefront of the climate issue for over 20 years, coordinating international reaction to the ozone 
hole crisis, then global warming. He had served as Chair of the IPCC between 1996-2002.   
 
In April 2002, the Bush Administration opposed Watson’s re-appointment, instead successfully backing IPCC 
vice-chairman Rajendra Pachauri, to replace him.  
 
Robert Watson himself commented, ‘So those who say I'm an advocate don't want to hear the message that 
indeed the earth is warming; that most of the warming of the last 50 years is attributable to human activities; that 
carbon dioxide is the key human-induced greenhouse gas and that most of it comes from fossil fuels. There are 
some people who clearly don't want to hear that message, but that is the message of the IPCC…’212 
 
Fred Singer made an oblique reference to Watson’s demise after the AR4 was published, saying ‘Compared to 
earlier reports, the Fourth Assessment is really quite sober, perhaps because a real scientist less given to 
ideology heads the effort.’213  

                                                 
205  http://www.nrdc.org/media/pressreleases/020403.asp   Page 5 of the PDF file. 
206  Ibid. at  page 5 
207  Ibid. At page 5 
208  http://www.greenpeace.org/usa/press-center/reports4/exxonmobil-state-department-me All FOIA documents of that ant other meetings 

here http://www.greenpeace.org/usa/news/kyoto-now/read-our-foia-documents  
209  http://www.greenpeace.org/usa/press-center/reports4/exxonmobil-state-department-me page  
210 ‘Bush says UN Global Warming Summary Slants Report's Findings’, Power Engineering, 1 November 2001. 
211 ‘Bush says UN Global Warming Summary Slants Report's Findings’, Power Engineering, 1 November 2001. 
212 Salon.com, ‘Watson, Come Here, I Want to Fire You: Angry at His Predictions of Global Warming, the Bush Administration and the 

Energy Industry Strive to Unseat a Prominent Scientist’, by Damien Cave, Salon.com, 5 April 2002 
http://www.salon.com/technology/feature/2002/04/05/global_warming/index.html     

213 ‘Not so dire after all’, Op Ed, New York Sun, 2 February 2007 page 8 also available at http://www.sepp.org ‘The week that was’, 
February 2007 



 

 

 
24 

Political influence and the Republican Party 
 
The Republicans were also rallying around the issue. As with the think tanks and front groups, many of them 
used climate change denial to campaign against any regulation on climate change. Since 1990, the oil and gas 
industry has channelled 75% of its funding to Republicans; 25% to Democrats214.  
 
The denier campaigns’ rhetoric about uncertainty, and the politicisation of the science has been swallowed 
wholesale. 
 
‘Clearly, the scientific community has made impressive gains in its understanding of climate change,’ [Rep 
Senator Larry] Craig said in 2001. ‘But increased understanding has come with increased uncertainties.’215  
 
[Senator Chuck] Hagel, famous for leading a 95-0 vote in the Senate against the Kyoto Protocol in 1997216,  
said the summaries of the IPCC report were written by ‘UN environmental activists’217, not the scientists who 
wrote the report's individual chapters.  
 
‘These reports are political documents, drafted by government representatives during intense negotiating 
sessions,’ Hagel said, claiming that in some cases the people negotiating the IPCC summary texts were the 
same people negotiating terms of the Kyoto Protocol. ‘So you have the same people defining the problem who 
are also trying to create a solution.’218  
 
‘In short, some parts of the IPCC process resembled a Soviet-style trial, in which the facts are predetermined, 
and ideological purity trumps technical and scientific rigour,’ said Sen. James Inhofe in a Floor Speech on 28 
July 2003.219  
 
Inhofe is one of the US congress’s top recipients of money from the oil and gas industry,220 receiving $1.7 
million from the oil and gas industry in the 10 years to 2010. He is a mouthpiece on the Hill for the deniers’ 
arguments, helped, from 2006-2009, by his assistant Marc Morano221 who left Inhofe’s employ in 2009 to run his 
new website, http://www.climatedepot.com, is a project of the Committee for a Constructive Tomorrow222,  
one of the industry-funded denial front-groups funded and then dropped by ExxonMobil.   
 
 
 
 
In Conclusion 
 
Climate change is happening now, is caused by people and will have catastrophic consequences. Those three 
assertions are backed by the most rigorous scientific undertaking in history. Indeed, as this report was being 
written, the UK Meteorological office published a review of 100 different science papers, concluding that it was 
‘even more likely’ that climate change is happening and that we are causing it.223   
 
This briefing outlines the lengths to which the fossil fuel industry has been willing to go to prevent these 
conclusions from being accepted. It provides just a flavour – a few examples of some of the more virulent 
attacks aimed at undermining public confidence in the climate science, and preventing government action to 
fight the climate crisis.  
 
All of which means, the correct response to attacks on climate science is scepticism. 
 
 
 
 

                                                 
214  http://www.opensecrets.org/industries/indus.php?ind=E01  
215 ‘GOP Trashes IPCC, Scientists Back 'No Regrets' Action’, Environment and Energy Daily, 7 May 2001) 
216  http://www.nationalcenter.org/KyotoSenate.html  
217   New York Times, 1 May 2001 (reporting Senate committee hearing)  
218 ibid 
219 http://inhofe.senate.gov/pressreleases/climate.htm 
220  http://www.opensecrets.org/industries/summary.php?ind=E01&cycle=All&recipdetail=M&sortorder=U 
221  http://www.desmogblog.com/marc-morano and http://thebenshi.com/2010/03/04/18-interview-with-marc-morano-part-ii-naming-names-

bill-mckibben-exxon-mobil-george-monbiot-al-gore-john-kerry-joe-romm-dan-weiss-robert-murtha-mike-mann-ed-begley-jr-andy-revkin-
an/  Morano’s website is a project of the Committee for a Constructive Tomorrow, an ExxonMobil-funded think tank.  

222  http://www.climatedepot.com/ ‘a project of CFACT’ is at the top of the page 
223  ‘Detection and attribution of climate change: a regional perspective’, Stott, Gillett, Hegerl, Karoly, Stone, Zhang, Zweirs, Wiley 

interdisciplinary Reviews, 5 March 2010 http://wires.wiley.com/WileyCDA/WiresArticle/wisId-WCC34.html  



 

 

 
25 

 
  

Resources  
 
 Recommended blog reading to get past the junk science:  
 
 RealClimate blog – a blog by climate scientists discussing science in a very scientific way.  http://www.realclimate.org  
 
 Climate progress by Joe Romm http://climateprogress.org/  
 
 Skeptical science:  blog by John Cook, that answers the main denier arguments. http://www.skepticalscience.com/  
 
 Deltoid:  An Australian blog by scientist Tim Lambert - exposes the scientific holes in denier arguments: 

http://scienceblogs.com/deltoid/  
 
 Desmogblog – a Canadian blog exposing climate denier junk science and business links  http://www.desmogblog.com  
 
 Hot Topic – New Zealand science writer Gareth Renowden on climate science and denial arguments http://www.hot-

topic.co.nz  
 
 Grist ‘How to talk to a climate sceptic’ http://www.grist.org/article/series/skeptics/ 
 
 Former ‘gagged’ US climate scientist Rick Piltz follows the abuse of climate science at http://climatesciencewatch.org/  
 
 For a more detailed and full historical account of the denier war on science we recommend  
 ‘Climate Cover Up’ by James Hoggan, Greystone Books 2009, and  
 ‘Science as a Contact Sport’ by Stephen H Schneider (intro by Tim Flannery) – a scientist’s account of years of denier 

attacks, Random House, 2009. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Greenpeace is an independent global 
campaigning organisation that acts 
to change attitudes and behaviour, 
to protect and conserve the 
environment and to 
promote peace. 
 
Published by 
Greenpeace International 
Ottho Heldringstraat 5 
1066 AZ Amsterdam 
The Netherlands 
Tel: +31 20 7182000 
 
JN 317 
 
For more information, contact: 
enquiries@greenpeace.org 
 
 

greenpeace.org 


